کاربرد شبیه سازی در آموزش
چکیده:
از آنجا که هدف فناوری آموزشی تسهیل یادگیری و بهبود عملکرد است در این راستا شبیه سازی های آموزشی می توانند به عنوان تکنیک و یا رسانه ای موجب تحقق این هدف شوند. کاربرد شبیه سازی در زمینه های مختلف در سال های اخیر رو به افزایش بوده است و یکی از مهمترین کاربرد آن در زمینه ی آموزش و یادگیری بوده است . در این مقاله سعی شد تا میزان تاثیر آن در یادگیری موضوعات مختلف مثل : حقایق و اصول ، نگهداری اطلاعات و دانش ،مهات های تفکر انتقادی و تصمیم گیری و نگرش ها بررسی شود .در طی تحقیق از یافته های 3 مطالعه ی موردی[1] استفاده شد.
کلیدواژه ها : فناوری آموزشی، شبیه سازی آموزشی، ابررسانه ها ، مطالعه ی موردی
مقدمه:
استفاده از شبیه سازی های کامپیوتری برای بهبود تدریس کلاسی مربیان بسیاری را در حوزه های مطالعه و پژوهش علاقمند کرده است همچنان که کاربرد نرم افزارها پیچیده تر می شود معلمان فرصت های بیشتری برای مطالعه پیدا می کنند که دانش آموزان را واقع گرایانه تر می کند تا آنچه را که در آموزش یاد گرفته اند به کار ببرند . به این دلیل استفاده از انیمیشن ، صدا ، و عناصر ویدئویی که می تواند به کاربر خاصی بازخورد دهد به عنوان ابزارهایی به مربیان داده شده است که می توانند به وسیله آنها محیط های پیچیده ای ایجاد کنند که شرایط زندگی واقعی را همانند سازی می کنند .در نتیجه این موجب درگیری بیشتر شاگرد با محیط و همچنین دریافت بازخورد به خود می شود که می تواند موجب اصلاح رفتار خود شود .
تعریف شبیه سازی:
شبیه سازی : شبیه سازی نسخه ای از بعضی وسائل حقیقی یا موقعیت های کاری است و تلاش دارد تا بعضی جنبه های رفتاری یک سیستم فیزیکی یا انتزاعی را به وسیله ی رفتار سیستم دیگری نمایش دهد که در بسیاری از متون شامل مدل های سیستم های طبیعی و سیستم های انسانی است. .همچنین آن نمایش مجدد یا خلق مجدد یک شئ یا موضوع واقعی یا موقعیت می باشد اگرچه این تکنیک همانند آینه واقعیات را همانند سازی می کند اما احتمال وارد آوردن صدمه یا آسیب به شرکت کنندگان وجود ندارد.