آشنایی با رشته تکنولوژی آموزشی
 

وسایل، مواد و رسانه های آموزشی

مقدمه

همانگونه که قبلاً نیز یادآوری شده است،تکنولوژی آموزشی مانند تکنولوژی در هر یک از شاخه های علمی دیگر،شامل دو جزء اصلی است:
1. جزء نرم افزاری(محتوایی)؛شامل روشها، دستورالعملها، الگوها، راهبردها، طبقه بندیها و ...
2. جزء سخت افزاری؛شامل ابزار، وسایل، دستگاهها و رسانه های آموزشی.
در فصل پیشین در مورد دیدگاه نرم افزاری بحث شده است در این فصل بخش سخت افزاری تکنولوژی آموزشی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.


یادآوری این مطلب نیز لازم است که رسانه های آموزشی به عوامل، وسایل یا ابزاری گفته می شود که کل محتوای آموزش را به فراگیران منتقل می کند ولی وسایل کمک آموزشی شامل آن دسته از اشیاء ابزار و وسایلی است که تنها در بخشی از آموزش از آنها استفاده می شود. و هر چقدر کاربرد این وسایل غنی تر باشد، امر یاددهی - یادگیری با سهولت بیشتری انجام می شود.
تحقیقات نشان می دهد که رسانه ها به صرف رسانه بودن تفاوتی با هم ندارند و یادگیری بیشتر تحت تأثیر موضوعی است که آموزش داده می شود نه وسیله. که از طریق آن آموزش ارائه می گردد. همچنانکه پیشتر بدان اشاره شد اگرچه نتایج پژوهش ها در مورد مقایسه رسانه ها حاکی از این است که تفاوت معنی دای بین آنها نیست، با این وجود باید به این نکته توجه داشت که هر موضوعی قابل ارائه با هر رسانه ای نیست. بدین معنی که در مواردی، نوع آموزش (موضوع) و یا ویژگیهای فراگیران، انتخاب نوع خاصی از رسانه را ایجاد می کند.
رسانه های جدید، در صورتی که برای اولین بار به فراگیران ارائه شود، تنها به علت بدیع، نو و ناآشنا بودن شاگرد با آن، علاقه او را جذب می کند، ولی این برانگیختگی در صورت عادت به یک رسانه شش تا هشت هفته است و بعد از این مدت، فراگیر نسبت به رسانۀ جدید رفتار خاصی از خود بروز نمی دهد (فردانش،1372).


تقسیم بندی مواد و وسایل آموزشی
مواد و وسایل آموزشی را با توجه به معیارهای خاص به طبقه های مختلف تقسیم بندی نموده اند که عبارتند از:
الف) نرم افزار و سخت افزار
ب) چاپی و غیر چاپی
ج) برقی و غیر برقی
د) نورتاب و غیر نورتاب

قرار دادن مواد و وسایل آموزشی در دو دستۀ نورتاب و غیر نورتاب یکی از بهترین و کاملترین تقسیم بندی هایی است که تا کنون به عمل آمده است.
در این تقسیم بندی مواد و وسایلی نظیر فیلم متحرک، اسلاید، فیلم استریپ، اورهد، طلق شفاف و پروژکتورهای مربوط به آنها در دسته نورتاب و رسانه هایی مانند تابلوهای آموزشی، اشیاء سه بعدی، چارت، پوستر، تصاویر و نمودار در دسته غیر نورتاب قرار می گیرند.

ادامه نوشته

تکنولوژی آموزشی و مراکز یادگیری

مراکز یادگیری

توسعه تکنولوژی آموزشی چند رسانه ای[1] و سیستم های فرارسانه ای[2] کامپیوتری ونیز افزایش علاقه به آموزش انفرادی و آموزش در قالب گروه های کوچک منجر به ایجاد محیط های یادگیری خاصی شد که عموما مراکز یادگیری گفته می شود. بنا به تعریف ”مرکز یادگیری جایی است که افراد  می توانند به آن مراجعه کنند و اطلاعات و مهارت های خود را از طریق مراجعه به مواد و منابع متنوع یادگیری و از مشاوره و راهنمایی های موجود در این مرکز بهبود بخشند. این در واقع نوعی   خود گستری و یادگیری خودگردان محسوب می شود که براساس نیازهای آنی فرد در هر لحظه در فرایند زندگی و کار ممکن است پیش بیاید. خواه این کار از طریق امکانات و تسهیلات یادگیری الکترونیکی صورت پذیرد و خواه از طریق مراجعه به مراجع و منابع دیگر یادگیری که از طریق مشاوره و راهنمایی های موجود در این مرکز میسر می شود“ (اسکات ، 1997).

ادامه نوشته

آموزش مولتی مدیا بیلدر - Multimedia Builder

● مقدمه ای درباره مولتی مدیا و مروری بر محیط کار این نرم افزار
شاید تا بحال سی دی مولتی مدیا استفاده کرده اید شاید از خودتان سوال کنید که با چه زبان برنامه نویسی می توان این برنامه را طراحی کرد؟ یاد گرفتن اکثر زبان ها وقت زیادی لازم دارد به همین دلیل برنامه نویسان حرفه ای جهت رفع این مشکل برنامه Multimedia Builder را طراحی کرده اند.

برای دیدن بقیه مطلب بر روی لینک ادامه مطلب کلیک کنید .

برای دانلود کتاب الکترونیکی آموزش مولتی مدیا بیلدر اینجا را کلیک کنید.

ادامه نوشته

نگاهی به نقش وبلاگ در فرآیند یاددهی – یادگیری

 

وبلاگ محیطی است که به ما امکان می دهد اندیشه ها و افکار خود را در زمینه های مورد علاقه، منتشر کنیم و آن را در معرض قضاوت دیگران قرار دهیم .وبلاگ ها به اندازه ای جذاب اند که بخشی از اوقات شما و دانش آموزان را در خارج از کلاس درس یا مدرسه پر می کنند. شاید شما هم روزی یک وبلاگ اختصاصی برای کلاس خود ایجاد کنید و با دانش آموزان در بیرون از ساعات مدرسه ارتباط داشته باشید.

استفاده از وبلاگ ها،به دلیل سهولت و کارآمدی، به سرعت مورد توجه قرار می گیرد. معلمان و دانش آموزان می توانند از طریق وبلاگ از قابلیت های فن آوری اطلاعات و ارتباطات برای گسترش محیط یادگیری خود استفاده کنند و از این طریق با دنیای وسیع IT و ICT آشنا شوند. کافی است امتحان کنید!  خود شما نیز به افکار بهتری دست خواهید یافت .

                           

 

ادامه نوشته

آموزش مجازی

امروزه با فراگیر شدن موضوع فناوری کامپیوتر و استفاده از بستر اینترنتی موجود که بر مبنای ارائه خدمات و سرویسهای الکترونیکی مختلف استوار است، همسویی با توسعه جهانی و همگامی با فناوری روز مطابق استانداردهای موجود امری لازم و اجتناب ناپذیر می نماید. از سوی دیگر ، ظهور فناوری اطلاعات و الکترونیک شدن اطلاعات و انتقال آن در جهان منجر به ایجاد بستر و زمینه های لازم در عرصه هایی نظیر آموزش الکترونیکی و تجارت الکترونیک شده که مفهومی خاص به «دهکده جهانی» ، بخشیده است و این سیر فزاینده فرایند روبه رشد ، مجالی برای اهمال و کوتاهی کشورها در زمینه یاد شده باقی نمی گذارد. تکنولوژی های جدید اطلاعات و ارتباطات نقش مهمی در ارائه ی آموزش و یادگیری بر عهده دارد که البته به طرق مختلفی از آنها یاد می شود.

یکی از این فناوریها ، آموزش و یادگیری مجازی است . یادگیری مجازی عبارتست از ارائه محتوای آموزشی و تجربیات اساتید مجرب هر رشته از طریق فناوری الکترونیک به فراگیران علاقمند ، که این فراگیران می توانند در هر نقطه از جهان از آن بهره مند شوند.

 
  BLOGFA.COM