اشاره

توانایی کاربست فناوری توسط معلم در کلاس درس، به دانش و مهارت های او در ارتباط با فناوری وابسته است.

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری(5)

هدف این نوشتار، بیان اهمیت و ضرورت کارآموزی و باز آموزی معلمان درعصر فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

 در این مقاله، با محور قراردادن این هدف، لزوم آموزش معلم، و آگاهی او از مراحل و موانع آموزش، همراه با توصیه هایی، مورد توجه قرار گرفته اند.

 

سرآغاز

با وجود آن که فناوری اطلاعات و ارتباطات به منزله ی درمانگر تمامی مسائل حوزه ی تعلیم و تربیت مطرح نیست، اما امروزه این فناوری ها، ابزاری ضروری در فرایند یاددهی و یادگیری محسوب می شوند.

 

از این رو، برای استفاده ی اثر بخش و کارامد از آن ها، معلمان به چشم اندازهایی روشن از امکانات بالقوه ی فناوری، فرصت های کاربرد آن، حمایت به موقع، کارآموزی و نیز کسب تجربه، نیاز دارند. در این صورت معلمان را نسبت به استفاده از فناوری های جدید آگاه و هوشیار دانست و برا ی کار آموزش توأم با فناوری آن ها برنامه ریزی کرد.

 

یکی از عمده ترین چالش های حرفه ای جوامع امروزی آن است که دانش به طور مداوم گسترش می یابد. از سوی دیگر، پیشرفت های نوین فناوری، امکانات و فرصت هایی را برا ی تدریس حرفه ای فراهم می آورد که نیازمند یادگیری چگونگی بهره مندی مفید و مناسب از این فناوری ها در فرایند یاددهی و یادگیری است. این چالش ها ایجاب می کنند، معلمان به طور مداوم کار آموزی و بازآموزی داشته باشند و دانش و مهارت های نوین را در حین کار آموزش خود کسب کنند.