پیدایش رشته علمی فناوری آموزشی در قرن بیستم بدون شک تأثیر قابل توجهی بر کیفیت فرایندهای آموزشی داشته است. ظهور فناوریهای مختلف و شناسایی قابلیتهای آنها، متخصصان و دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت را به استفاده از این فنـاوریـهـا در فـراینـد آمـوزش ترغیــب کـرده است. شکل‌گیـری نهضـت دیداری ـ شنیداری که به واسطه پیشرفتهای فنی در زمینه صدا و تصویر صورت گرفت، بر رواج رسانه‌هایی از جمله فیلم و تلویزیون تأثیر قابل توجهی گذارد. گرچه رسانه‌های دیـداری ـ شنیـداری در طـول زمان دستـخوش تغییـراتی نیز شده‌اند و روز بـه روز قابلیتهای جدید و فناوریهای نوینی در این زمینه شناسایی و ایجاد شده است؛ با این حال هنوز هم رسانه تلویزیون به عنوان رسانه‌ای اثرگذار مطرح است.

طراحی و تولید برنامه‌های تلویزیونی یک فعالیت تخصصی و پیچیده است. گرچه ممکن است رسانه‌های دیگری مثل عکس، اسلاید، چارت، کتاب، نقشه، و بسیاری دیگر را بتوان به صورت فردی طراحی و تولید کرد، لیکن تهیه برنامه تلویزیونی کاری گروهی است که تخصصها، امکانات و تجهیزات بیشتری می‌طلبد. ماهیت کار گروهی در تولید تلویزیونی هرچند فرایند تولید را دشوارتر و ضرورت برنامه‌ریزی و هماهنگی را بیشتر می‌کند، لیکن نتیجه‌ای مطلوب‌تر و قابل توجه‌تر در پی دارد. به هر حال این نکته روشن است که بهره‌گیری از افکار و استفاده از تخصصهای مختلف نسبت به کوششهای فردی، برآیند بهتر و محصول مطلوب‌تری در پی دارد.
متخصصان فناوری آموزشی و سایر کسانی که در زمینه طراحی و تولید برنامه‌های آموزشی تلویزیونی فعالیت می‌کنند، لازم است با ابعاد مختلف برنامه‌سازی تلویزیون آشنا باشند. در این خصوص می‌توان به ابعاد فنی (نظیر شناخت تجهیزات و فرایندهای تولید)، هنری ( مثل زیبایی‌شناسی تصویر، ترکیب‌بندی و تلفیق مؤثر صدا و تصویر)، و همچنین آموزشی (نظیر سازماندهی محتوا، عناصر و مؤلفه‌های مهم آموزشی، طراحی آموزشی) اشاره کرد. در این کتاب ضمن مروری اجمالی بر تاریخچه و سوابق فناوری تلویزیون، ابعاد فنی و هنری آن به تفصیل شرح داده شده است. همچنین از آنجا که کتاب حاضر به تولید برنامه‌های آموزشی تلویزیونی اختصاص دارد، رهنمودهایی براي افزایش اثربخشی آموزشی این رسانه ارائه شده است. نکته قابل ذکر اینکه هرچند در خصوص طراحی و تولید برنامه‌های تلویزیونی منابع بیشتری به زبان فارسی وجود دارد، لیکن شمار منابعی که تمام یا بخشی از آنها به تولید برنامه‌های آموزشی تلویزیونی پرداخته باشد بسیار معدود است. بنابراین تألیف کتاب حاضر همراه با کوششی برای ایجاد یک ساختار جدید همراه بوده است. ساختاری که هم تا اندازه‌ای مباحث اصلی را شامل شود و هم برای کسانی که اطلاعات فنی زیادی ندارند و بیشتر در حوزه تعلیم وتربیت فعالیت می‌کنند قابل فهم باشد. در این کوشش ممکن است کاستیهایی نیز دیده شود، با این حال امید می‌رود به عنوان راهنمای طراحی و تولید برنامه‌های آموزشی تلویزیونی سودمند واقع شود.
هدف اصلی از تألیف این کتاب آن است که مخاطبان با مفاهیم کلیدی و مباحث اصلی در زمینه طراحی و تولید برنامه‌های تلویزیونی آموزشی آشنا شوند و بتوانند از آن به عنوان راهنمای تهیه برنامه‌های آموزشی تلویزیونی استفاده کنند. گرچه بسیاری از مطالب ارائه شده در این کتاب به طور کلی در مورد انواع مختلف برنامه‌های تلویزیونی کاربرد دارد، لیکن جهت‌گیری اصلی و هدف اصلی آن بوده است که مباحث مطرح شده تا حد امکان به طور خاص در خصوص برنامه‌های آموزشی تلویزیونی جهت داده شود.
كتاب حاضر، براي دانشجويان رشته علوم تربيتي گرايش تكنولوژي آموزشي در مقطع كارشناسي، به عنوان منبع اصلي درس « توليد برنامه‌هاي آموزشي تلويزيوني»  به ارزش 2 واحد تدوين شده است.
          اين كتاب توسط سازمان سمت منتشر شده و در 234 صفحه و مبلغ 40000 ريال در اختيار دانشجويان و علاقه‌مندان قرار گرفته است.

منبع:http://webamooz.blogfa.com